Smoothiebowl met acai en tropisch fruit

Tijd

Categorieën: Gezond, Lactosevrij, Ontbijt, Recept

Tropische smoothiebowl

Deze tropische smoothiebowl heb ik lekker fris zuur gemaakt door gebruik te maken van acai poeder.

Acai is de naam die gebruikt wordt voor de bessen van de pinapalm. Het wordt al een tijdje gezien als superfood. De hype rondom acai is begonnen doordat in de Ophray Winfrey show de bes werd genoemd als een soort wondermiddel om af te vallen.

Of dat waar is? Daar zijn de heren geleerden het absoluut niet over eens, maar behalve die claim is het ook gewoon erg lekker. Het is fris en zuur en de kleur is waanzinnig. Je kunt het in poedervorm kopen waardoor het ook meteen goed houdbaar en makkelijk te doseren is.

Bramen en bessen

Heb je nou geen zin om acai te kopen wat je misschien verder niet gebruikt, dan kun je ook gewoon superfood van Nederlandse bodem gebruiken met bijvoorbeeld extra bramen en bessen in plaats van de acai. Smaakt ook heerlijk.

Ik maak de tropische smoothiebowl vervolgens af met banaan, kokosrasp en mango. Ik had op dat moment niet meer tropische vruchten maar je kunt het natuurlijk ook maken met ander tropisch fruit zoals papaja, passiefruit of wat je verder nog kunt vinden. Het is allemaal lekker.

Je kunt het behalve op de topping natuurlijk ook verwerken in de smoothie zelf. Ook erg lekker met bijvoorbeeld chiazaad of strooi er eens wat knapperige nootjes overheen. Je kunt hier erg goed amandelschaafsel aan toevoegen of wat gehakte hazelnoten.

Ben je wel van de tropische smaken? Check dan ook deze nectarine smoothiebowl eens.

smoothiebowl

Snel ontbijt met tropische smoothiebowl

Miljuschka WitzenhausenMiljuschka Witzenhausen
5 van 1 stem
Voorbereidingstijd 5 min
Bereidingstijd 5 min
Gang Ontbijt
Porties 1 portie(s)
Calorieën 414 kcal

Ingrediënten
 

Topping

  • 1 banaan
  • 1 el kokosrasp
  • 1/2 mango

Instructies
 

  • Doe alle ingredienten voor de bowl in de blender en draai tot een mooi glad geheel. Is het te dik voeg dan nog wat meer amandelmelk toe.
  • Giet over in een mooie kom en beleg de smoothiebowl met de banaan in plakjes, kokosrasp en mango blokjes.
  • Optioneel kun je ook nog chiazaad toevoegen of ander tropisch fruit zoals papaja of ananas.

Voedingswaarde per portie

Calorieën : 414kcalKoolhydraten: 84gProteine: 5gVet: 10gVerzadigde vetten: 3gNatrium: 201mgKalium: 1086mgVezels: 14gSuiker: 50gVitamine A: 1305IUVitamine C: 60mgCalcium: 210mgIJzer: 1mg

Disclaimer

De aangegeven voedingswaarde is gebaseerd op standaard tabellen en daarmee een geschat totaal. Aan de gegevens in de voedingswaarde tabel kunnen geen rechten ontleend worden.

Heb je dit recept gemaakt? Deel het op Instagram of Facebook En tag @Miljuschka of tag #miljuschka!
Miljuschka Witzenhausen
Miljuschka Witzenhausen is bekend als tv-kok, all round food expert bij RTL Boulevard en ze maakt culinaire reizen voor 24Kitchen. Op Miljuschka.nl neemt ze je mee in haar wereld, deelt ze de lekkerste recepten met je, geeft de beste kooktips en laat je zien dat goed en lekker eten echt niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Delen is fijn!