Alle blogs

Happy & healthy new year!

Blogs — 01 januari 2021
Door Miljuschka Witzenhausen

Sharing is caring!

Zo, daar hebben we met zijn allen naar uit gekeken… Een nieuw begin. 2021 heeft in ons hoofd al mythische vormen aangenomen. Alles zou beter worden. We zouden alle ellende achter ons laten. Haha, zou het zo werken?

Terugblik


We kijken terug op een pittig jaar met veel onverwachte wendingen. Wie had nou vorig jaar rond deze tijd kunnen bedenken dat we in een pandemie terecht zouden komen? Te bizar. We zijn inmiddels wel gewend aan die anderhalve meter, aan die mondkapjes, schakelen tussen een lockdown en af en toe iets meer vrijheid. Maar ik moet toegeven dat die hele toestand niet heel veel goeds heeft bijgedragen aan mijn lichamelijke en geestelijke toestand. Ik heb het laatst op social media al toegegeven: ik ben een emo-eter. Die onzekerheid, angst en onvoorspelbaarheid heeft voor mij geresulteerd in ongezonder gedrag. Hoe vaak ik niet uit puberaal fuck it-gedrag een (extra) fles wijn heb opengetrokken of een extra taart heb gebakken… En daarnaast heb ik natuurlijk al die recepten die ik ontwikkel voor de website en die getest en geproefd moeten worden. 

Tijd voor verandering


Hoewel ik van de eerlijke foto’s ben en niet bang ben voor een vetrol meer of minder, vind ik het wel van belang dat ik lékker in mijn vel zit en genoeg energie heb om alle plannen die ik heb vol enthousiasme uit te voeren.

Jullie weten dat ik een taartje of burger niet schuw, ik ben er ook dol op. Maar als je de hele tijd van alles in je mond propt omdat je je rotgevoel wil uitdoven gaat er toch iets mis. Wat mij betreft moet lekker eten iets positiefs aanwakkeren en niet iets negatiefs verdoven. En na al die overdadige kerstdiners ben ik er ook ineens HÉLEMAAL klaar mee. 

Mijn eigen gezonde challenge: haalbaar & normaal


Halleluja voor januari! Een nieuw jaar, een nieuw begin. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Voor mij werkt zo’n symbolisch moment heel motiverend. En jullie kennen me, ik ga niet voor een crash dieet of extreme sporten. Het getal op de weegschaal bepaalt niet wie je bent. Kijk naar wat past bij jóúw lichaam, leeftijd en leefstijl. Vroeger wilde ik maatje Kate Moss zijn, maar nu ben ik supergelukkig met een maat 42. Maar dan wel fit en sterk. De tijd van uithongeren ligt gelukkig heel ver achter me! Ik ga nu voor balans!

Voor mij bestaat die balans uit de juiste mindset, gezonder eten, lekker bewegen, goed slapen, ontspanning en vooral lol. Ik deel heel graag met jullie hoe ik van plan ben die balans weer terug te brengen. Allemaal tips die je heel makkelijk in je dagelijks leven kunt inpassen, zonder grootse investeringen. Doe je met me mee? Dan gaan we samen aan de slag met ieder onze eigen gezonde challenge!

1. Mindset

Alles begint met de juiste mindset. Best lastig om na een lange lamlendige periode weer in actie te komen. Bereid je goed voor op deze transitie. Neem even de tijd om te gaan zitten met een notitieboekje. Schrijf op waar je naartoe wil, wat je doel is. Hoe je je wil voelen. Denk na over een realistisch doel. Zet hierbij jezelf op de eerste plaats. Als jij je goed voelt, kun je ook veel makkelijker iets voor een ander betekenen. Voor mij werkt het heel goed om elke week te beginnen met een haalbaar schema. Daarbij plan ik dus ook bewust momenten voor mezelf, voor inspanning en ontspanning. Zet je wandelingen, sportuurtjes, baddermomenten en meditaties gewoon in je agenda, en neem deze momenten serieus. Als je jezelf wegbezuinigt, zul je niet snel je doelen behalen en sneller terugvallen in oud gedrag. Dit zijn mijn tips die jou heel erg gaan helpen om je mindset een boost te geven:

1. Bepaal je eigen algoritme. Zoek op social media naar rolmodellen die passen bij jouw lichaamstype en ontvolg iedereen die je onzeker maakt. Weg met het voor jou onhaalbare ideaalbeeld uit je timeline!

2. Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Ga aan de slag met de rommel in je huis. Begin bij je kledingkast en haal alles eruit wat je niet meer past. Niks is frustrerender dan dagelijks geconfronteerd te worden met het feit dat je vroeger slanker was. Focus op wie je nú bent! Daarnaast kun je natuurlijk aan de slag met het Japanse opruimwonder Marie Kondo die alles wegdoet wat geen joy sparkt. Of met de tips van The home edit, de site over how to get organized!

3. Ga voor de spiegel staan en noem hardop de dingen op die je mooi vindt aan jezelf, in plaats van te focussen op waar je minder blij van wordt. Je zult verstelt staan van het effect.

2. Food!

Als ik ergens niet in geloof is het in crash diëten. Alleen het idee al dat ik mijn tanden ergens niet in zou mogen zetten staat me tegen. Hier komt het toverwoord balans weer om de hoek kijken. Ik gebruik hiervoor mijnWW+ app. Deze app helpt me om mijn persoonlijke doelen te bepalen, en zo in de gaten te kunnen houden hoe ik mijn maaltijden kan indelen. Ook plan ik mijn ‘lekkers’ in. Bij dit leven hoort genieten! Van een goed glas, een lekker gebakje of een borrelplank. Als je weet wanneer deze heavenly moments in je planning staan, kun je daar de rest van de dag rekening mee houden.

Ik word heel creatief van deze methode. Je kunt de lekkerste dingen eten die heel goed zijn voor je lijf! Dankzij de app zie je precies of je al voldoende gezonde voedingsstoffen binnen hebt gekregen per dag. Probeer mijn WW-weekmenu eens en kijk hoe lekker en gevarieerd je kunt eten. Én supergezond! Deze tips gaan je helpen de gezonde keuzes te maken qua voeding:

1. Neem de tijd om je keukenlades en –kasten opnieuw te organiseren. Gooi alles weg wat over de datum is, en zorg voor overzicht in je keuken. Leg de gezonde keuzes vooraan, zodat je eerder op een tomaat stuit dan op chocolade als je de koelkast opentrekt.

2. Zorg voor zo min mogelijk impulsen. Bedenk één keer per week wat je gaat eten en doe in één keer de boodschappen. Dan hoef je alleen nog soms wat verse ingrediënten bij te halen. Hou bij de selectie van je weekmenu rekening met zoveel mogelijk variatie! Ik zeg altijd: cook the rainbow. Hang het menu zichtbaar in de keuken, zodat je weet wat er op het programma staat en je geen onderhandelingen met jezelf hoeft te voeren over wat je gaat koken. 

3. Sleep de hele dag een Dopper mee voor water of thee. Aanvullen van vocht is superbelangrijk! Vaak heb je namelijk helemaal geen honger, maar dorst.

4. Check The Mom Plan voor een steuntje in de rug bij het oppeppen van je gezondheid. De juiste supplementen geven je kracht van binnenuit.

3. Slaap

Vroeger moest je van je ouders altijd op tijd naar bed en dat was de hel! Als je nu mocht kiezen, zou je gaan voor hele dagen in bed. Slaap is noodzaak. Je lichaam en geest moeten bijkomen en herstellen. En dat gebeurt ’s nachts. Gun jezelf dat herstel. Te weinig slaap gaat zich wreken, geloof mij! Na veel gebroken nachten denk je niet meer helder, ben je prikkelbaar, krijg je vetophopingen op vreemde plekken en krijg je eetbuien. 

Volgens mij weet iedereen eigenlijk best wel wat verstandig is om te doen voor een goede nachtrust: een vast slaapritueel, geen cafeïne na 15.00 ’s middags, 1 uur voor bedtijd geen schermen en een lekker koele slaapkamer. Zo lastig om je daar dan ook aan te houden! Want er is toch niks lekkerder dan in je bed nog even door je insta te scrollen? Dit zijn mijn toptips voor de beste nachtrust:

1. Ik heb het allerlekkerste beddengoed ever, van het merk Dommelin. Ik kreeg mijn eerste set voor mijn verjaardag van mijn familie en vrienden. Het werd meteen mijn lievelings. Het is een soort megaknuffel waar je in ligt, zo zacht. Pure stress als het beddengoed in de was moest, dus ik heb geïnvesteerd in extra sets. Gun jezelf deze luxe! Je brengt zoveel tijd van je leven in bed door, it’s worth it.

2. Ik val elke avond in slaap dankzij de slaapverwekkendste stem ooit: Andy Puddicombe. De stem van de app Headspace. Headspace biedt verschillende guided meditations die je heerlijk ontspannen en je meenemen naar dromenland. Ook mijn kinderen zweren erbij.

3. Koop een goed kussen! Ik ben heel erg blij met mijn tempur hoofdkussen, zo een waar je hoofd heerlijk in wegzakt, maar waarbij toch je nek goed ondersteund wordt. Het enige waar ik nog blijer van zou worden in een tempura-kussen 😉

4. Move your ass!

Bewegen is dus echt megabelangrijk. Voor je lijf, je energiebalans én een frisse kop. Je hoeft echt niet drie keer in week los in de sportschool. Doe wat werkt voor jou. Voor mij werkt het het beste als ik 2 x per week helemaal losga met gewichten. Normaal gesproken word ik afgebeuld door een personal trainer, maar nu dat door de lockdown niet kan, zijn de oefeningen in mijnWW+ app een uitkomst. Die kan ik lekker thuis doen. 

Ik moet me er echt heen slepen, naar die gewichten, maar als ik het gedaan heb ben ik supertrots op mezelf! Zo’n training brengt me helemaal in the zone. Ik kan dan alleen nog denken aan de power die ik moet leveren. Uit mijn hoofd, in mijn lichaam. Het voelt zo goed om te merken dat je echt sterker wordt. 

Naast deze krachttraining zorg ik dat ik lekker veel buiten ben. Ik ben sinds afgelopen jaar gezegend met de leukste hond van Nederland! Dankzij Bo is het veel makkelijker om in beweging te komen. Elke dag stuurt deze dame me de deur uit voor een klein rondje. Een paar keer per week een grote wandeling maken met deze enthousiasteling zorgt voor én beweging én lol! Dankzij deze tips sta jij de komende tijd niet stil:

1. Heb je een hond? Check dan eens de Doggydating app. Hier vind je de leukste hondenwandelingen bij je in de buurt en kun je in contact komen met hondenbaasjes om samen te wandelen. Je stappenteller zal er blij mee zijn!

2. MijnWW+ app heeft allerlei tips voor bewegen en oefeningen voor je in petto. Heel handig om te gebruiken. Je hebt er niks extra’s voor nodig.

3. Mis jij het dansen ook zo? Je hoeft niet naar de club om los te gaan! Zet jouw lievelingsmuziek hard aan en dans door je huis. Er zijn heel veel dance workouts te vinden op Youtube. Probeer bijvoorbeeld eens een lesje Sh’Bam of probeer mij bij te houden tijdens mijn avonturen bij Dance Dance Dance

5. Relax…

Ik ontspan het allerbeste als ik iets doe wat ik leuk vind. Lekker muziekje luisteren met de kids in de auto. Een bad bij kaarslicht. En natuurlijk koken! Niks rustgevender dan in een pan roeren… 

Soms heb ik een tikje extra ontspanning nodig. Als ik ineens word overvallen door een bak stress bijvoorbeeld. Dan trek ik me even terug met mijn oortjes in, en kies een guided meditation die bij de situatie past. Behalve voor slapen gebruik ik de Headspace app ook vaak voor meditaties door de dag heen. Het is best wel wennen dat mediteren, maar zo effectief! In het begin voelde ik me een beetje belachelijk! No worries, het duurt even voordat je je innerlijke zweefteef hebt omarmd. Deze tips zorgen voor Zen:

1. Begin januari start Headspace samen met Netflix een serie, waarbij je op een leuke en duidelijke manier het hoe en waarom van mediteren kunt leren. Try it!

2. Niks ontspant beter dan een goede massage. Dat is ook een oplossing voor de huidhonger die je wellicht hebt opgelopen door corona. Hopelijk gaat 19 januari het land weer open, en kun je weer langs bij je lievelingssalon. Of boek er een voor bij je thuis via Masseur aan de deur.

3. Lezen is lekker, maar vóórlezen is nog veel lekkerder! De app Storytel heeft talloze heerlijke verhalen voor je in petto. Doe je oortjes in, ga op de bank liggen, wandelen of autorijden en laat je meevoeren in een verhaal. That’s relaxed!