Alle blogs

F*ck bodyshaming: je lijf mag er zijn

Blogs — 15 oktober 2020
Door Mayra Louise

Sharing is caring!

Mayra Louise (@mayralouise) is al jaren een van de frontvrouwen van de self-love en body acceptance beweging in Nederland. Ze is auteur van Op je lijf geschrevenen tekstschrijver. In haar privéleven is ze single mama van een dochter.

Voor alle kijkers van ‘Eerlijke foto’ schrijft ze deze maand elke week een artikel over self-love, body positivity en aanverwante zaken. Ook geeft ze je fijne volgtips om je social media feed diverser te maken. Meer weten? Duik dan vooral ook in de boek-, luister- en kijktips!

F*ck bodyshaming: je lijf mag er zijn!

Wat gaat het hard, we zijn al toe aan de derde aflevering van ‘Eerlijke foto’ en daarmee ook aan deze derde blogpost. Vandaag gaan we wat dieper in op bodyshaming en wat je zelf kunt doen om je social media inclusiever te maken.

Om te beginnen wil ik jullie even bedanken voor al de mooie reacties op de stories van vorige week. We vroegen in een van de afsluitende stories waar jullie deze week mee aan de slag zou gaan. Veel van jullie zijn gestart met het uitmesten van jullie kledingkast – geweldig! – maar er zaten ook reacties bij als ‘Liever voor mezelf zijn’, ‘Mijn weegschaal de deur uit doen’, ‘Iedereen ontvolgen die me geen positief gevoel geeft’, ‘Nu al de jurk kopen die ik pas mocht kopen als ik 10 kilo zou zijn afgevallen’ … Zo mooi en bijzonder om die positieve impact te zien!

Stop nu gewoon eens met bodyshaming

Los van de tip over het opschonen van je kledingkast deden de stories over het stoppen met complimenten geven over gewichtsverlies veel stof opwaaien. Want: ‘Zo’n complimentje moet toch gewoon kunnen?’ en ‘Het is toch juist een fijne motivatie voor iemand die keihard werkt om kilo’s af te vallen?’. Ik snap het punt, echt! En toch geloof ik dat het voor iedereen beter zou zijn als het in onze maatschappij minder draait om ons uiterlijk. En als we met elkaar doen wat we kunnen om de heersende norm om zeep te helpen. Zolang we dat namelijk niet doen, houden we zelf de standaard waar we bijna allemaal last van hebben in stand.

Wat is bodyshaming nou eigenlijk precies?

Bodyshaming kun je het beste omschrijven als het bekritiseren of belachelijk maken van iemands lijf. Het zit verstopt in de kleinste dingen. Denk maar eens aan covers van magazines waarop staat ‘In zes weken naar een bikinibody’ of een anti-cellulitis crème die je belooft jou over de schaamte voor je eigen lijf te helpen. Het is commentaar op de acne die je na je ‘tienerjaren echt niet meer hoort te hebben’ of op de overhangende  huid die overbleef na je zwangerschap. Maar het is ook die opmerking dat je ‘echt eens wat meer moet eten’ omdat je te mager zou zijn. Grapjes die gemaakt worden dat vrouwen die weinig borsten en billen hebben een ‘plank’ zouden zijn. Dit wordt ook wel skinny shaming genoemd. Hier tegenover staat fatshaming waarbij je kunt denken aan knorgeluiden die iemand maakt als je op straat langsloopt of ‘grapjes’ waarmee dikke mensen voor domme, luie en ongedisciplineerde veelvraten worden uitgemaakt. Feit is: het doet pijn. En erger nog: het is schadelijk. Niet alleen voor anderen, maar ook voor onszelf. Want de opmerkingen die we naar anderen maken, maken we vaak in veelvoud naar onszelf.

Dik is geen gevoel: wat voel je echt?

Een goed voorbeeld van vrij ‘subtiele’ bodyshaming is het volgende … Heb je weleens gezegd: ‘Ik voel me dik’? Misschien stond je zuchtend voor de spiegel terwijl je je klaarmaakte om de deur uit te gaan. Misschien was het in een pashokje in een winkel. Of tijdens een gesprek met vrienden. Newsflash: dik is geen gevoel. En zeker als je zelf niet echt dik bent, is zo’n opmerking heel pijnlijk voor mensen die wel dik zijn. Met die opmerking link je jouw rotgevoel namelijk aan een dikker lijf.

Merk je bij jezelf op dat je dit soort dingen weleens zegt of denkt? Ga dan op onderzoek uit. Wat voel je echt? Is het misschien schaamte of verdriet? Ben je bang voor de mening van anderen? Voel je je niet goed genoeg? Wees vooral lief voor jezelf. Voel wat je moet voelen en gun jezelf wat je écht nodig hebt. Lisa Jansen (@bigvegansister) heeft in haar boek Laat je horen’ een heel goed hoofdstuk over bodyshaming. Haar boek is sowieso een mustread voor – zoals ze het zelf zegt – ‘iedereen die een positief verschil wil maken in deze wereld’.

Fotografie: Elke Teurlinckx

Bye bye schoonheidsideaal

In de derde aflevering van ‘Eerlijke foto’ vertellen de vrouwen van Dikke Vinger onder andere over de impact die bodyshaming en stigmatisering hebben op dikke mensen. Stel je eens voor dat we er gewoon mee zouden stoppen. Kappen met kritiek hebben op elkaars uiterlijk. Stoppen met het streven naar voldoen aan dat zogenaamde ideaalplaatje. Iedereen die geld verdient aan onze onzekerheden zou failliet gaan. Stel je eens voor hoe het zou zijn als je de kleding gaat dragen die je echt wilt dragen. Dat je jezelf laat zien zoals je het echt wilt. Dat de weegschaal niet langer invloed heeft op hoe jij je over jezelf voelt. Dat je niet langer nadenkt over ‘wat hoort’, maar dat je nu gewoon eens doet wat jij wil. Hoe heerlijk zou dat zijn?

Goed idee: complimentjes geven over het innerlijk

Er zijn allerlei dingen die je kunt doen om hiermee aan de slag te gaan. Een paar tips:

  • Verdiep je in bodyshaming. Niet alleen bij anderen maar ook bij jezelf. En spreek je uit als iemand nare opmerkingen maakt;
  • Geef complimentjes die niet over iemands uiterlijk gaan;
  • Leer jezelf meer over body positivity en body neutrality. Check de boekentips hieronder en bij de eerste blogpost en luister ook zeker naar de podcaststip uit de tweede blogpost;
  • Blijf jezelf eraan herinneren dat je uiterlijk niets zegt over wat je waard bent als mens. En dat de mate waarin je voldoet aan de norm dus niets zegt over of je goed genoeg bent;
  • En deze blijf ik herhalen: zorg voor een superdiverse social media feed.

Volg echt heel bewust accounts die tegen het schoonheidsideaal ingaan. Daag jezelf hierin ook een beetje uit. Het is goed als je eraan moet wennen, dat laat alleen maar zien hoe heftig je beïnvloed bent door de heersende norm. Denk ook niet alleen aan mensen met allerlei soorten kledingmaten en huidskleuren, maar volg bijvoorbeeld ook verschillende genders, mensen met een handicap of personen met littekens.

Hoe meer inclusiviteit hoe beter

Inclusiviteit zit natuurlijk in heel veel meer dingen dan alleen kledingmaten en huidskleur. Zo zijn er bijvoorbeeld heel wat dingen die jij zelf kunt doen om jouw eigen social media inclusiever te maken.

Bionic woman Marit Smit geeft drie tips:

  • Voeg altijd ondertiteling toe aan je stories zo is het bijvoorbeeld ook voor mensen met een gehoorbeperking te volgen;
  • Gebruik hoofdletters in je hashtags. Dit vergroot voor leesprogramma’s de leesbaarheid #EerlijkeFoto;
  • Zet een Image Description / foto omschrijving bij je post. Hierin omschrijf je heel letterlijk wat je ziet, bijvoorbeeld: ‘[ID: Mayra staat op straat met de Amsterdamse grachten in de achtergrond, ze heeft haar hand in haar zij. Ze draagt een strakke spijkerbroek en een geknoopt t-shirt. Ze lacht.]’

Ik hoop je ook deze week weer wat positieve inspiratie en food for thought te hebben gegeven. Volgende week alweer de laatste aflevering en dus ook blogpost. Heb je verzoekjes voor de laatste blog en stories, slide dan vooral in mijn dm …

Tot volgende week!

Lees- & Luistertips

Boeken om te lezen

‘Laat je horen’ – Lisa Jansen

The body is not an apology’ –  Sonya Renee Taylor (dit boek is eerder verschenen, de vernieuwde versie komt begin 2021 uit)

‘Ongetemd leven’ – Glennon Doyle

Podcasts om te luisteren

Dikke Vinger

Big Vegan Sister

She’s all fat